Jest zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla odcinka drogi ekspresowej S1 między Mysłowicami a Bieruniem. To ostatnie pozwolenie na budowę ekspresówki między Mysłowicami a Bielsko-Białą. W praktyce zasadnicze prace na tym odcinku ruszą wiosną.
Mowa o 10-kilometrowym fragmencie drogi, na który kontrakt GDDKiA podpisała z firmą Budimex. Umowa na projekt i budowę została zawarta jeszcze latem 2022 roku i miała wartość 490 mln zł. Początkowo zakładano, że w październiku 2025 roku droga będzie już gotowa, jednak inwestycja utknęła na etapie procedury ZRID.
Wykonawca złożył wniosek o wydanie tej decyzji w kwietniu 2023 roku. GDDKiA tłumaczy, że długotrwały proces jej zdobywania to wynik konieczności uzyskania postanowienia Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska oraz zmian stanu prawnego części nieruchomości objętych inwestycją. Wymusiło to konieczność uwzględnienia zmian w dokumentacji i ponowną jej weryfikację.
W praktyce, z uwagi na sezon zimowy, zasadniczy front robót na tym odcinku ruszy wiosną. Do wybudowania są m.in. dwa węzły drogowe: Kosztowy II i Lędziny, dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód i Lędziny Zachód, a także 12 obiektów inżynierskich.
Odcinek, który uzyskał ZRID jest częścią trasy z Mysłowic do Bielska-Białej. W ramach całego ciągu powstanie 40 km drogi ekspresowej w nowym śladzie. Dodatkowo powstanie 300 m S52 na węźle Bielsko-Biała Hałcnów, 3,4 km drogi krajowej nr 44 w ramach obwodnicy Bierunia i Oświęcimia oraz 1,4 km pomiędzy węzłem Bieruń a układem dróg w mieście.
Jako pierwsze mają powstać odcinki od strony południowej. Odcinek od Oświęcimia do Bielska-Białej ma być gotowy w III kwartale br. Jeszcze przed końcem roku ma być gotowy także fragment Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów oraz – jak zastrzega inwestor, o ile nie wystąpią nieprzewidziane okoliczności - jedna z dwóch budowanych jezdni S1 pomiędzy Bieruniem a Oświęcimiem.
Odcinki od Mysłowic do Oświęcimia w docelowym, dwujezdniowym przekroju mają być gotowe pod koniec 2026 r. Z kolei realizowana przez krakowski oddział GDDKiA i powiązana funkcjonowanie z tą trasą obwodnica Oświęcimia w części ma być gotowa w połowie tego roku – będzie to 3,6 km od węzła Oświęcim do skrzyżowania z ul. Wojewódzką. Cała 9-kilometrowa obwodnica zostanie ukończona w II kwartale 2026 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.